overbmg.jpg

Historie

Brabant Motors Grave: sinds 1975 bijna 40 jaar 3-cilinders onder één dak.


In 1975 zijn Jos en Rieky met de zaak gestart, in een schuur aan de Mgr. Tillemansstraat in Grave, met verkoop van motorbanden en motoronderdelen. Jos Jansen Motor Import was geboren.

In 1976 verkochten we al 933 motorbanden. In datzelfde jaar verhuisde het bedrijf naar de Hamstraat in het centrum van Grave. Daar werden reparaties uitgevoerd en onderdelen verkocht.

Met de komst van de Yamaha (GX750) XS750 3 cilinder in '76, zijn wij ons gaan specialiseren. Dit model importeerden we rechtstreeks uit Japan, bij Yamaha Nederland was dit model toen nog niet leverbaar. Speciaal aan deze uitvoering waren de originele spaakwielen en een 3-in-1 uitlaatsysteem.


In 1977 werden we dealer van Moto Laverda. We hadden zelfs een endurance racingteam opgezet, om meer aandacht te besteden aan de 3 cilinder motor. Hiermee behaalden we op Spa-Francorchamps in 1978 zelfs een 7e plaats met de 24 uursraces. En in 24-uur van Barcelona (op circuit van Montjuic) werden we 21e.

En weer was er te weinig plaats, in 1979 verhuisden we daarom naar de Marssingel in Grave. Aan de Mars hadden we meer ruimte en verkochten we zowel motorfietsen als fietsen.

Na 3 jaar van dealerschap, werden we in 1980 importeur van Moto Laverda, uit Breganze(VI). Tot 1993 hebben we ons met de import en distributie van Laverda motorfietsen en onderdelen ingezet voor Nederland.
In 1985 en 1986 hadden we ook een raceteam in het NK Supersport 1000 bij de KNMV (nu de Superbike klasse), met twee Laverda RGS 1000 Jota. Met de resultaten zaten we altijd bij de eerst 8!

Ook importeerden we Moto Morini, uit Bologna (Italie) van 1980 tot 1987.

1989: de motorzaak werd van de fietsenzaak gescheiden. De motors verhuisden naar het huidige pand aan de Bosschebaan tussen Grave en Velp. In een boerenschuur begonnen we met een ruime werkplaats voor motoren.

1991  1997

In 1991 zijn we dealer geworden van Triumph en ons gaan richten op Triumph motoren. De boerenschuur werd aangepast aan de eisen van destijds, en in 1999 werd het verbouwd tot een moderne motorzaak in de vertrouwde Brabantse stijl.

Met de komst van de nieuwe Benelli Tornado Tre 3 cilinder motor in 2002, ging ons destijds Italiaans bloed weer sneller stromen. Van 2003 tot 2010 waren we dealer van Benelli. Wij zagen veel toekomst in dit nieuw opgestarte motormerk, helaas is dat niet waargemaakt.

In 2006 komt Joris, opgegroeid tussen de motoren en al van kleins af aan te vinden in de werkplaats, officieel in het bedrijf samen met zijn ouders. In 2014 neemt hij de zaak helemaal over, met ondersteuning van echtgenote Suzanne en moeder Rieky.

Door ons te specialiseren in zowel Triumph motoren, accessoires, onderdelen als werkplaats zijn we inmiddels uitgegroeid tot dé specialist van Nederland. Sinds 2014 zijn we dan wel geen officieel dealer meer van Triumph, ons hart ligt nog wel bij deze prachtige Britse motoren.

In 2018 zijn we toe aan een uitbreiding: er komt 40 vierkante meter werkplaats bij, de showroom wordt uitgebreid en het magazijn wordt groter. Én we zijn Benelli dealer geworden. Die passie voor Italiaanse motoren is nooit helemaal verdwenen!

2020: een vreemd jaar met ups en downs. We zijn trots op ons bedrijf en de combinatie van Benelli & Triumph werkt prima! Kom je een keer kijken?