overbmg.jpg

Nieuws

DAGBOEK - 11.000 km met de BENELLI TRK 702X

DAGBOEK - 11.000 km met de BENELLI TRK 702X

Dit is Pieter (rechts) en zijn grote liefde Nellie (midden). Pieter en Nellie, zijn Benelli TRK702X, gaan sinds oktober 2023 samen op pad.

Begin maart zijn ze hier geweest voor het eerste 10.000km onderhoud. Even rekenen...dat is zo'n 2000km per maand, zonder noemenswaardig woon/werk verkeer en veel dag/weekendtripjes. Lees hieronder het dagboek dat Pieter heeft bijgehouden over de eerste 11.000 km met zijn Nellie!

11 oktober 2023 – 0 km

Benelli opgehaald. Op weg naar huis gemerkt dat het zadel best wel hard is, dus het schaap van de Tiger passend gemaakt. En omdat de kofferset er nog niet op zat mijn oude topkoffer gemonteerd voor het komende weekend.

Het inrijden deed ik op een motorweekend in Limburg. Binnendoor heen en terug en een dagroute, groot rondje om Luik.  Het was wennen aan de 2 cilindertjes en het koppel, dat veel minder is dan dat ik gewend was met de Tigers.

20 oktober 2023 – 1.087 km

1000 km beurt olie + filter en kofferset gemonteerd. Die kofferset is best wel volumineus en op en afstappen gaat niet zo soepel. Tja je wordt ouder...

01 november 2023 – 2.045 km

Nieuwe grotere handkappen gemonteerd, waarom? De orginele kappen zijn stijlvol en stevig maar net te klein. De regen waait net over de handkap de mouwen van mijn all-weather jas in met als resultaat natte handen. Deze zijn een stuk groter en houden meer kou en nattigheid weg van mijn handen.

 

07 november 2023 – 2.045 km

Je krijgt van Benelli een jaar lang een abonnement op Garbit Ride. Dan kan je op je dashboard een kaart om te navigeren krijgen. Ik had dat na wat gezoek op You tube voor elkaar. Alleen de snelheid van de route klopte niet. Volgens de routeplanner was ik al op mijn bestemming maar ik reed nog op de A2. Na wat geklooi met de app op mijn telefoon werkte het prima. En staat best stoer zo’n landkaart op je dashboard.

11 november 2023 – 2.700 km

Twee keer bleef het olie driehoekje branden na starten, niet het “officiële” lampje in de strip bovenaan maar de waarschuwingsdriehoek rechts onderin. Opnieuw starten en was weg. Er was nog olie genoeg.

12 november 2023 -2.900 km

Knipperlichten  werkten niet, ook de verlichting brandde niet, opnieuw starten alles werkt weer. Later bleek de zekering niet goed in de houder te zitten. Tot nog toe (29-02-24) heb ik er geen last meer van gehad

Wat ik irritant vind is de overdrijving van de snelheidsmeter en de km teller. Als ik er vanuit ga dat mijn GPS de juiste snelheid aangeeft dan overdrijft de Benelli precies 10%. Het is binnen de norm, maar ik vind het wat veel. Zeker omdat het een digitale teller is, bij een analoge teller valt het minder op.

Omdat al mijn vorige motoren een nummer of naam hadden heet mijn TRK NELLIE  (van Benelli)

30 november 2023 – 4.214 km

Stuur iets hoger gedraaid. Bij aflevering stond het stuur best ver naar voren gedraaid, dat heb ik toen naar beneden gedraaid.  Maar toen zaten de schakelaars net niet lekker. Nu weer klein stukje hoger gedraaid, zit net iets prettiger.

05 december 2023 – 4.419 km

Handvatverwarming gemonteerd bij Brabant Motors. Dat is toch wel lekker. Ook werd de handgreep rechtsachter vervangen, bij aflevering zaten hier wat krasjes op. (Nu inmiddels weer...)

09 december 2023 – 4.575 km

Ketting gespannen

21 december 2023 -5.815 km

I.v.m. het winterweer was ik aan het kijken naar een grotere  ruit die mij wat meer uit regen en wind zou houden.

De grotere ruit gemonteerd, scheelt  fors in formaat. Ivm wervelingen ook nog opzetstukje erop. Ik zit nu helemaal uit de wind.

31 december 2023 – 6.448 km

Dit jaar heb ik 6.448 kilometers met Nellie gereden.

13 januari 2024 – 7.080 km

Ketting gesteld

16 januari 2024 – 7.343

Klein beetje remolie achter bijgevuld, ik zag dat er weinig meer in het potje zat.

18 januari 2024 – 7.425 km

Bezoekje aan Brabant Motors voor software update.

Irritant op het dashboard vond ik de waarschuwing van te laag benzineniveau. Als je ongeveer 250 km had gereden en je remde of accelereerde of je nam een bocht, dan kwam de waarschuwing in beeld en even later weer weg. Een heel zenuwachtig gedoe en je weet dan ook niet hoeveel je nog kan rijden. Er kwam een teller software update. Dit zou benzinemeter verbeteren.

Ik moet zeggen: geen zenuwachtig gedoe meer. Als je nog 4 à 5 liter benzine over heb en de meter op de rode blokjes staat gaat de waarschuwingsdriehoek aan en het lampje op de balk. Bij 3 liter staat de meter op leeg zijn de rode blokjes weg maar knippert het oranje lampje op de balk. Ik hou dan aan dat ik binnen 45 km moet tanken.

Er werden ook voor- en achterspatbord verlengers gemonteerd. Want na een vies weggetje ziet Nellie er niet meer uit. Niet dat Nellie nu zoveel schoner blijft...

12 februari 2024 – 9.659 km

Andere toeter gemonteerd, voor beetje meer Db’s. De orginele claxon is wel een heel zielig piepertje, deze klinkt een stuk harder. Moest wel beetje rommelen met het originele stekkertje en een verloopkabeltje.

 

26 februari 2024 – 10.370 km

Ketting gesteld

01 maart 2024 – 10.916 km

De eerste service beurt. Joris en ik hadden afgesproken de beurt op 10.000 km te doen en niet op voorgeschreven 7000  km. Het werd bijna 11.000 km. Nellie had geen druppel olie verbruikt.

Buiten de beurt om ook een GPS steun, een grotere skidplate (belly pan) gemonteerd en de veervoorspanning van de achter schokbreker verhoogd. Zelfs met een uitgebouwde schokbreker is dit niet echt makkelijk, zeker niet met boordgereedschap.

Ook nieuwe Mitras achterband er op. De Pirelli had nog wel langer meegegaan maar door de grote noppen in het midden slijt hij vierkant af.  Met de nieuwe band ga je toch lekkerder de bocht door :)